Selecteer een pagina

Wat is personal branding en wat levert het op?

Wat is personal branding

Geschreven door Wesley Jacobs

In mijn rol als accountmanager bij ITIS ben ik gedreven in het toepassen van social selling. Naast mijn eigen website, deel ik ook artikelen over social selling en online marketing op Frankwatching.com, Nerox.nl en Onlinemarketing.nl.



jan 30, 2024

Bedrijven investeren veel geld in het ontwikkelen van een merkidentiteit. Hiermee wenst elk bedrijf zich te onderscheiden van haar concurrenten. Maar het hebben van alleen een merkidentiteit is in deze tijd niet meer voldoende. Voor het doen van een aankoop willen kopers eerst meer weten over het gezicht achter het bedrijf. De kwaliteit van mensen bepaalt namelijk vaak de kwaliteit van het bedrijf. Om B2B-kopers te overtuigen zetten steeds meer B2B-verkopers in op personal branding als onderdeel van de social selling strategie. Maar wat is personal branding eigenlijk en wat levert het op? Meer over de betekenis, de voordelen en concrete tips ga ik met je delen in dit artikel.

Wat is personal branding eigenlijk?

De term personal branding zie je steeds vaker voorbijkomen. Maar wat is personal branding nou eigenlijk? Je kunt het op verschillende manieren uitleggen. Online zijn er dan ook verschillende definities over personal branding terug te vinden. Wat mij betreft is het nu tijd om maar eens een poging te gaan wagen. Hopelijk maakt onderstaande beschrijving duidelijk wat je kunt verstaan onder personal branding.

Personal branding is het proces waarbij je jezelf als merk positioneert. Het draait hierbij om het creëren en het beheren van een imago en de daarbij behorende reputatie van jezelf als persoon. Door in te zetten op personal branding laat je de doelgroep kennismaken met het gezicht achter het bedrijf. Je maakt daarbij gebruik van je persoonlijkheid, kennis en ervaring om jezelf op die manier op een positieve manier te onderscheiden van de concurrent.

Bij personal branding is het met name belangrijk dat je niet gaat roepen dat je de beste bent. Het is belangrijk dat je waardevolle informatie deelt, zodat de doelgroep hier zelf een mening over kan gaan vormen. Laat het promoten van diensten en producten dan ook achterwege. Maar laat de mensen in je netwerk zien welke problemen je kunt oplossen. In mijn artikelen ben ik nooit bezig met het verkopen van diensten en producten. Hier help ik jou aan tips over hoe je social selling zelf toe kunt passen. Wat ik voor je kan betekenen? Dat komt later wel!

Wat zijn de voordelen?

Nu je weet wat personal branding is wil je natuurlijk ook weten wat de voordelen zijn. Met personal branding kun je verschillende kanten op. Het is een manier om het gezicht achter het bedrijf te laten zien aan de doelgroep. Inzetten op personal branding helpt jou bij het vergroten van je (online) zichtbaarheid.

Een sterke personal brand helpt je om het vertrouwen te winnen van kandidaten, leads en klanten door kennis over het vakgebied te delen. Kan jij met waardevolle informatie aantonen dat jij weet waar je het over hebt? Dan zal het vertrouwen in jou als B2B-verkoper bij de doelgroep toenemen. Wanneer je dat hebt bereikt zullen klanten eerder bij jou gaan kopen dan bij de concurrent.

Ook is personal branding de manier om jezelf te onderscheiden van concurrenten en helpt het je om klanten te behouden en nieuwe klanten aan te trekken. Naast succes voor het bedrijf kan het jou ook helpen bij het vinden van een nieuwe uitdaging in de toekomst. Wanneer je positief opvalt zal een recruiter jou uit zichzelf gaan benaderen. En dat maakt de onderhandelingspositie voor jou als kandidaat een stuk beter!

#3 tips bij het toepassen van personal branding

Het opbouwen van je eigen merk gaat alleen lukken wanneer je weet wie je doelgroep is en aan welke informatie zij behoefte hebben. Begin dan ook eerst met het bouwen aan een relevant netwerk. Beschik je over een relevant netwerk op LinkedIn? Dan is het tijd om een keuze te maken welke boodschap je wilt overbrengen. Ook zal je in deze fase moeten nadenken over de meest geschikte contentvorm. Heb je dit helder voor jezelf? Dan zullen onderstaande tips jou gaan helpen om van jezelf een sterk merk te maken.

#1: Doe jezelf niet anders voor dan je bent!

Bij personal branding is het belangrijk dat je jezelf goed kent en (online) bent. Doe jezelf dan ook niet anders voor dan je bent. Het spelen van een rol heeft geen enkele zin. Dat ga je niet lang volhouden en het komt ook goed over bij de doelgroep. Het zal eerder tegen je werken dan in je voordeel. Om vanzelf een sterk merk te maken zal je moeten inzetten op authenciteit. Laat je niet leiden of beïnvloeden door externe factoren. Blijf trouw aan je eigen persoonlijkheid. Alleen dan gaat het het je lukken om van jezelf een sterk merk te maken.

2: Geschikte contentvorm

Welke contentvorm is het meest geschikt voor mij als persoon? Kies voor een contentvorm die het beste past bij jou als persoon. Zelf voel ik mij bijvoorbeeld niet comfortabel bij het verspreiden van vlogberichten. Dat doe ik dan ook niet. Om te laten zien welke problemen ik voor de doelgroep op kan lossen geef ik de voorkeur aan het plaatsen van artikelen op LinkedIn, mijn eigen website en Frankwatching.

Naast het schrijven van artikelen organiseer ik ook regelmatig informatieve webinars. Dit is een leuke manier om in contact te blijven met prospects en klanten. Vaak deel ik na afloop de inhoud van het webinar met alle deelnemers in de vorm van een e-book. Handig voor de deelnemers om later de informatie nog eens op te zoeken. Het e-book kun je vervolgens ook beschikbaar stellen op social media als gratis weggever om op de radar te komen bij nieuwe klanten.

#3: Consistent en herkenbaar

Om van jezelf een sterk merk te maken zal je consistent (online) aanwezig moeten zijn. Ook zal je op een herkenbare manier (vast format) moeten gaan communiceren. Een veelgemaakte fout is dat bedrijven enthousiast starten met het delen van content. Vervolgens laten zij na de opstartfase weinig meer van zich horen. Het gevolg daarvan is dat mensen je heel snel ook weer vergeten.

Zorg ervoor dat je op een herkenbare manier consistent online aanwezig bent. Kies voor een regelmatige frequentie van posten. Om op de radar te komen en te blijven van propsects en klanten post je minimaal 1 tot 2 keer per week. Bij voorkeur post je op een vast moment en tijdstip om de doelgroep te bereiken. In een eerder geschreven artikel lees je meer over het meeste geschikte moment om te posten op LinkedIn. 

Bonustip! Volg mij op LinkedIn voor meer tips over social selling

Wil jij meer weten over social selling en wat je kunt doen om de absolute nummer 1 te worden voor jouw doelgroep? Dan wil ik je graag uitnodigen om mij te gaan volgen op LinkedIn, wanneer je dat (nog) niet doet 😉. Hier kun je terecht voor jouw wekelijkse portie tips over social selling. Alles om jou te helpen aan een winnende social selling strategie!

 

Stappenplan voor Salesprofessionals!

Gratis e-book: Social Selling

Blijf je vasthouden aan traditionele verkoopmethoden? Dan loop je het risico dat de concurrent jouw ideale klant of kandidaat wegsnoept.

Versterk je salesaanpak, start vandaag nog met social selling!

  • Hoge rankings in Google (SEO)
  • Meer naamsbekendheid
  • Constante stroom van nieuwe leads en klanten
  • Tevreden klanten en ambassadeurs

In 7 heldere stappen leg ik uit wat social selling is en hoe je het zelf kunt toepassen. Het e-book is gratis te downloaden, zonder dat het achterlaten van je e-mailadres nodig is 😉

Klik op onderstaande knop om te downloaden en haal meer klanten uit LinkedIn met social selling 🚀

Afbeelding cover E-book Social selling stappenplan

Ook interessant om te lezen…

Share This