Selecteer een pagina

Een buyer persona maken levert meer klanten op!

buyer persona maken

Geschreven door Wesley Jacobs

In mijn rol als accountmanager bij ITIS ben ik gedreven in het toepassen van social selling. Naast mijn eigen website, deel ik ook artikelen over social selling en online marketing op Frankwatching.com, Nerox.nl en Onlinemarketing.nl.

dec 18, 2023

Hoe ziet jouw ideale klant er eigenlijk uit? Een succesvolle social selling strategie is afhankelijk van jouw kennis over de doelgroep. Een veelgemaakte fout is dat bedrijven een doelgroep analyse uitvoeren. Maar vervolgens geen aanvullend onderzoek doen naar de verschillende type klanten binnen de doelgroep. Door gedetailleerde buyer persona profielen te maken leer je jouw ideale klant pas echt kennen.

Weet jij wat jouw klanten willen, naar welke informatie zij op zoek zijn en via welke (online) kanalen je ze het beste kunt bereiken? Dan kun je in elke fase van de klantreis op een relevante manier als verkoper van je laten horen. Wil je hier meer over weten? Lees dan snel verder!

Wat is een buyer persona nu eigenlijk?

Een buyer persona is een omschrijving van een specifiek segment binnen de doelgroep. Zie het als een typetje welke een segment van de doelgroep omschrijft. Om inzicht te krijgen in de uitdagingen, wensen en doelen van een specifiek segment kun je een buyer persona profiel maken.

Door dit te doen kun je waardevolle informatie achterhalen om in de verschillende fases van de klantreis jouw content af te stemmen op een gedeelte van de doelgroep. Hiermee maak je de kans op het verkopen van een product of dienst aanzienlijk groter.

Klinkt misschien allemaal wat vaag, maar dat is het niet. Daarom een praktisch voorbeeld om het nog duidelijker aan je uit te leggen. Een hardloopwinkel in Rotterdam zal zich richten op de doelgroep van hardlopers in de regio. Deze doelgroep bestaat uit verschillende buyer persona’s.

Bijvoorbeeld een segment van klanten welke zich richten op het lopen van korte afstanden. En een groep van klanten welke zich richten op het lopen van een marathon. Beide segmenten hebben andere wensen en behoeften.

Het eerste segment heeft bijvoorbeeld geen behoefte aan informatie over voeding bij het lopen van lange afstanden. Is iemand aan het trainen voor een marathon? Dan is informatie over het nemen van voeding wel van toegevoegde waarde.

Een buyer persona profiel maken, zo doe je dat!

Wanneer je buyer persona profiel gaat maken wil ik je adviseren om dat voor maximaal 1-3 profielen tegelijk te doen. Anders ga je het jezelf waarschijnlijk onnodig moeilijk maken. Al die verschillende profielen vraagt ook om een eigen contentstrategie per klantsegment. Begin altijd met het maken van een enkel buyer persona profiel. In een later stadium kun je dan nieuwe buyer persona profielen gaan maken om het overzichtelijk te houden.

Bij het maken van buyer persona profielen is het belangrijk dat je in de huid gaat kruipen van jouw ideale klant. Het doel daarvan is dat je uiteindelijk jouw social selling strategie hier op kunt gaan afstemmen. Informatie die je hiervoor nodig hebt zijn onder andere demografische gegevens, geslacht, leeftijd, branche (B2B), opleiding, functieniveau(B2B) en de informatiebehoefte.

Ook is het belangrijk om te achterhalen via welke (online) kanalen je deze groep het beste kunt bereiken. Bij het verkopen van hardloopschoenen kun je voor een groot bereik beter adverteren op Facebook dan op LinkedIn.

Praktisch voorbeeld van een buyer persona

Wesley Jacobs is in training voor de marathon van Rotterdam in April 2024. Hij is in de leeftijd van 33 jaar, woonachtend in de regio Rotterdam. Samen met zijn partner Aimée Snoek heeft hij twee zoontjes van 2 en 4 jaar.

In zijn rol als accountmanager in de ICT branche heeft hij een zittend beroep en om fit te blijven sport hij graag 3 keer per week. In 2017 liep hij zijn eerste marathon. Nu zijn twee zoontjes in de nachten goed doorslapen, heeft hij het doel om nogmaals een marathon te lopen.

Om zijn trainingen bij te houden maakt hij gebruik van de app Strava (gratis versie) op iPhone. Al die aanvullende analyses in de betaalde versie doen hem niks. De gratis versie is voor hem voldoende.

Om zich goed voor te bereiden bezoekt hij diverse websites en pagina’s over hardlopen op Facebook en Instagram. Hij verdiept zich in trainingsschema’s en het gebruik van de juiste voeding. Hij schrijft zich graag in voor gepersonaliseerde nieuwsbrieven, waarvan de inhoud gebaseerd is op feiten en ervaringen van experts.

Afbeelding van Wesley Jacobs tijdens het hardlopen

Onderzoeksmethoden

Om antwoorden te krijgen op bovenstaande vragen kun je gebruik maken van diverse bronnen. Tijdens klantgesprekken probeer ik zelf zoveel mogelijk informatie boven tafel te krijgen. Ook maak ik gebruik van tools als de Google Keyword Planner en Ubersuggest om het online zoekgedrag van klanten in kaart te brengen.

Met behulp van Google Analytics achterhaal ik in welke content mijn doelgroep interesse heeft. Andere manieren om antwoorden te krijgen zijn het uitzetten van een (online) enquête of het afnemen van interviews bij klanten. Ook kun je gebruik maken van bedrijfsdata om bijvoorbeeld het gemiddelde aankoopbedrag van een dienst of product in kaart te brengen.

Bovenstaande informatie boven tafel? Dan kun je op de website van Hubspot een gratis template gebruiken om een buyer persona te maken. Na het invoeren van antwoorden op bovenstaande vragen (inclusief toelichting) krijg je een visueel overzicht van de buyer persona. Het ingevulde template kun je vervolgens gratis downloaden. Zelf maak ik hier ook gebruik van om mijn buyer persona tot leven te laten komen!

Meer informatie

Hierbij nog een laatste tip om dit artikel af te sluiten. Een buyer persona profiel kun je maken, maar actualiseer deze wel regelmatig. Niets is zo veranderlijk als het gedrag van mensen. Hopelijk gaat het je na het lezen van dit artikel lukken om zelf een buyer persona profiel te maken.

Neem gerust contact met mij op wanneer je vragen hebt bij het opstellen van een gedetailleerd klantprofiel. Klik dan onderaan de pagina op de iconen om mij te volgen op Instagram en/of LinkedIn.

Bedankt voor het lezen en graag tot de volgende keer!

Gratis E-book Social Selling

Het stappenplan voor salesprofessionals!

Blijf je vasthouden aan de traditionele manier van verkopen door middel van koud bellen en het versturen van niet persoonlijke e-mails? Dan zal de concurrent er in de toekomst steeds vaker met jouw ideale kandidaat of klant vandoor gaan.  Start vandaag nog met het toepassen van social selling als vast onderdeel van je salesaanpak. Op die manier zet je de concurrentie buitenspel!

Sinds 2018 heeft social selling mij onderstaande opgeleverd:

  • Naamsbekendheid
  • Een constante stroom van leads
  • Tevreden klanten en ambassadeurs
  • Hoge rankings in Google (SEO)
  • Meer verkopen

    Wil je aan de slag met het toepassen van social selling? In het gratis E-book leg ik in 7 heldere stappen aan je uit wat het is en hoe je social selling zelf kunt toepassen als onderdeel van je salesaanpak. Klik op onderstaande knop voor meer informatie over het Social Selling Stappenplan.

    Het verplicht achterlaten van je gegevens om het E-book te downloaden is niet nodig. Een e-mailadres van de klant moet je wat mij betreft verdienen, niet afdwingen 😉

    Cover E-book Social Selling Stappenplan

    Ook interessant…

    Share This