Veel recruiters en B2B-verkopers maken in hun zoektocht naar kandidaten en nieuwe klanten gebruik van LinkedIn. Zelf deel ik hier regelmatig content om in contact te komen en te blijven met leads en klanten. Het is voor mij een belangrijk platform om social selling toe te passen. Wanneer je dat op de juiste manier doet zal jouw persoonlijke Social Selling Index score toe gaan nemen. Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat verkopers met een hoge Social Selling Index (SSI) tot 45% meer verkoopkansen creëren dan verkopers met een lage Social Selling Index op LinkedIn.
Kortom tijd om aan de slag te gaan! In dit artikel vertel ik je meer over wat het precies is, waar je jouw SSI score kunt vinden en wat je er aan kunt gaan doen om deze (verder) te verbeteren.
Social selling index op LinkedIn
De Social Selling Index (SSI) meet hoe effectief je bent in het creëren van een professioneel merk, het vinden van de juiste personen om je netwerk uit te breiden, het delen van content en het opbouwen van duurzame relaties met de mensen in je netwerk. Op basis van jouw activiteiten op LinkedIn wordt de SSI-score dagelijks bijgewerkt.
Natuurlijk begrijp ik dat je meteen wilt weten hoe het er voor staat met jouw persoonlijke Social Selling Index score op LinkedIn. Wanneer je gebruik maakt van een premium account kun je deze terug vinden in het dashboard. Maak je net als ik gebruik van een gratis account? Dan kun je via deze link jouw eigen SSI score opvragen en direct zien welke onderdelen je mogelijk kunt verbeteren. Weten hoe je deze onderdelen (verder) kunt verbeteren? Lees dan snel verder!
Social Selling Index score beïnvloeden
De kans is groot dat je direct op de link hebt geklikt om je eigen score te controleren. Wanneer je gebruik maakt van een premium account zal je score hoger zijn dan wanneer je gebruik maakt van een gratis account. Mogelijke reden hiervoor is dat gebruikers met een betaald account automatisch meer actief zijn dan gebruikers met een gratis account. Het maakt verder niet uit wat de reden is. Tijd om aan de slag te gaan met het verbeteren van je Social Selling Index op LinkedIn!
De Social Selling Index score bestaat uit 4 onderdelen en voor elk onderdeel kun je maximaal 25 punten halen. Zie de score per onderdeel vooral als middel en niet als doel. Soms werkt het gewoon beter om offline bezig te zijn met het genereren van new business.
Zelf leg ik bijvoorbeeld het eerste contact ook op beurzen en (online) events. Deze contactpersonen hoef je niet meer te kwalificeren op LinkedIn. Het intypen van de naam is dan vaak al voldoende om de juiste persoon te vinden. Het gevolg daarvan is wel een lagere score op het tweede onderdeel van de Social Selling Index score.
1. Professioneel merk creëren
Het begint allemaal met het optimaliseren van je persoonlijke profiel. Begin met het uploaden van een profielfoto en een bijpassende achtergrondbanner. Bij het invullen van je profiel is het belangrijk om altijd de klant in gedachte te houden. Maak duidelijk wat je te bieden hebt. Maar laat het (overdreven) promoten van diensten en producten achterwege. Dat komt later wel tijdens een kennismaking.
Is jouw persoonlijke profiel volledig ingevuld? Begin dan met het delen van waardevolle content om in contact te komen met leads en te blijven met klanten. Ter introductie kun je bijvoorbeeld net als ik een informatief artikel schrijven op LinkedIn om de doelgroep te informeren. Ook het toevoegen van (externe) links en media zullen je helpen om deze score op dit onderdeel verder te verbeteren.
2. Zoeken en vinden van de juiste contactpersonen
Met alleen het optimaliseren van je profiel en het delen van content ben je er natuurlijk nog niet. Om nieuwe mensen aan je netwerk toe te voegen zal je deze eerst moeten vinden. Gebruikers met een premium account op LinkedIn hebben hiermee al toegang tot diverse filters om een selectie te maken. Omdat je deze tool gebruikt is de kans groot dat je op dit onderdeel hoger scoort dan gebruikers met een gratis account.
Zelf heb ik de premium versie (nog) niet nodig, omdat ik me niet richt op het uitbreiden van mijn netwerk met zoveel mogelijk mensen. Elke maand maak ik een lijst van 15-20 bedrijven waarmee ik zaken wil gaan doen. Vervolgens maak ik gebruik van de boolean search op LinkedIn in mijn zoektocht naar de meest geschikte contactpersonen om het eerste contact te leggen. Deze manier van zoeken kun je ook gebruiken in zoekmachines als Google, extra tippie van mij voor jou😉
3. Het uitwisselen van waardevolle informatie
Het optimaliseren van je profiel en het uitbreiden van je netwerk is niet voldoende om zaken te kunnen doen. Zie jouw persoonlijke account als de plek waar mensen uit je netwerk graag naar toe willen komen. Het toepassen van social selling begint altijd met het delen van waardevolle informatie. Deel je (bijna) niks op je LinkedIn profiel? Dan heeft iemand uit je netwerk ook geen reden om een bezoek te brengen aan je profiel. Ondanks dat het zo belangrijk is valt het mij op dat er nog altijd veel mensen zijn die bijna geen content delen op LinkedIn.
Om top-of-mind te blijven tot het moment daar is om een afspraak te maken of zaken te kunnen doen zal je informatie moeten (blijven) uitwisselen. Hiermee bedoel ik niet het promoten van diensten en producten. Maar het delen van relevante content waarmee je mensen uit je netwerk helpt aan antwoorden waar ze naar op zoek zijn. In eerder artikel vind je 7 tips voor de perfecte post op LinkedIn voor een groter bereik. Deze tips werken trouwens ook op andere social media platformen om een groter bereik te hebben.
4. Relaties opbouwen
Veel recruiters en B2B-verkopers doen in mijn ogen te weinig aan het opbouwen van relaties met leads en klanten. Het alleen sturen en posten van (bulk)berichten is niet voldoende. Vergeet ook niet te reageren op content van mensen uit je netwerk. Een reactie vanuit jou leidt ook vaak weer tot reactie op jouw content. Het voordeel daarvan is dat je ook op de tijdlijn komt van mensen buiten je netwerk.
Echt gaan voor goud? Stuur dan waardevolle content naar bepaalde contactpersonen via berichten op LinkedIn. Dan ben je pas echt goed bezig met het toepassen van social selling en het beïnvloeden van je Social Selling Index score. Het maakt je wat betreft het bereik minder afhankelijk van het algoritme van LinkedIn. Door zelf informatie rechtstreeks op te sturen weten zeker dat een besluitvormer het bericht heeft ontvangen.
Hulp nodig bij het verbeteren van je Social Selling Index?
Meer weten over social selling? Zorg dan dat je mij volgt op Instagram of LinkedIn. Heb je na het lezen van dit artikel een vraag of hulp nodig bij het verbeteren van je Social Selling Index score? Stuur mij dan gerust een bericht op LinkedIn.
Bedankt voor het lezen en graag tot de volgende keer!