Selecteer een pagina

Gebruik powerwoorden voor meer bereik op LinkedIn

Afbeelding likes social media voor artikel over powerwoorden gebruiken in je teksten

Geschreven door Wesley Jacobs

In mijn rol als accountmanager bij ITIS ben ik gedreven in het toepassen van social selling. Naast mijn eigen website, deel ik ook artikelen over social selling en online marketing op Frankwatching.com, Nerox.nl en Onlinemarketing.nl.

mrt 5, 2024

Lukt het je niet om een groot bereik te hebben met je post op LinkedIn? In dit artikel leg ik aan je uit wat je zelf kunt doen om dat voor elkaar te krijgen. Om een groot bereik te hebben op LinkedIn is het belangrijk dat je interacties hebt. Door gebruik te maken van powerwoorden kun je deze interacties in de vorm van likes, reacties en reposts uitlokken. Het gevolg daarvan is dat je meer mensen bereikt binnen je eigen netwerk en daarbuiten. Hier meer over weten? Lees dan snel verder om te weten wat powerwoorden zijn en hoe je ze kunt gebruiken in post op LinkedIn.

Algoritme LinkedIn

Hoe werkt het algoritme van LinkedIn? Het is een vraag waar veel mensen een antwoord op geven. Helaas weet niemand precies hoe het algoritme van LinkedIn in elkaar steekt. Maar geheim om een groot bereik te hebben op vrijwel alle social media zit hem in het hebben van interacties na het plaatsen van een bericht. Het is in de verschillende fases van het algoritme een belangrijke factor voor het hebben van een groot bereik op LinkedIn.

In de eerste fase beoordeeld het algoritme een bericht op kwaliteit. Na deze eerste beoordeling zal het algoritme het bericht in de tweede fase tonen aan een klein deel van je volgers op LinkedIn. Is er in deze fase sprake van veel interacties in de vorm van likes, reacties en/of reposts? Dan zal het algoritme een bericht in de derde fase aan meer mensen gaan tonen. Door op een subtiele manier gebruik te maken van powerwoorden in je berichten op LinkedIn zal de kans op interacties en daarmee het bereik gaan toenemen.

Wat zijn powerwoorden?

Andere termen voor powerwoorden zijn krachtwoorden en powerwords in het Engels. Door gebruik te maken van powerwoorden kun je interacties van mensen uitlokken. Een aantal voorbeelden van powerwoorden zijn gratis, uniek, eenmalig of wetenschappelijk bewezen. Hiermee heb je direct een aantal voorbeelden van powerwoorden om te gebruiken in berichten op LinkedIn.

Zelf heb ik eerder in dit artikel het woord geheim als krachtwoord gebruikt om je nieuwsgierig te maken naar de werking van het algoritme op LinkedIn. De kans is groot dat het je nu pas opvalt. Dat is ook de bedoeling bij het gebruik van powerwoorden. Ze moeten je onbewust aansporen tot actie, zonder hier de nadruk op te leggen.

Zo gebruik je ze (niet) op LinkedIn!

Inmiddels weet je dat powerwoorden je kunnen helpen aan meer interacties op LinkedIn. Het is belangrijk om te weten dat je ze wel op de juiste manier moet gebruiken. Gebruik ze niet teveel, maar op een subtiele manier voor de perfecte post op LinkedIn. Prop je een tekst of artikel helemaal vol met powerwoorden? Dan zullen ze irritatie opwekken bij de lezer waardoor het aantal interacties zal gaan afnemen.

Om urgentie over te brengen kun je gebruik maken van powerwoorden als gratis, uitverkoop, eenmalig en uniek. Wil je betrouwbaar overkomen? Gebruik dan woorden als wetenschappelijk, bewezen, veilig, vertrouwd en gecertificeerd. Om het extra duidelijk te maken voor je volgen hieronder een aantal voorbeelden in tekstvorm.

Voorbeelden van powerwoorden in tekstvorm

  • Het is belangrijk om te weten wat powerwoorden zijn en hoe je ze kunt gebruiken, omdat hiermee de kans op een groot bereik zal toenemen. Met het woord belangrijk maak ik de urgentie hoog om te weten wat powerwoorden zijn. En het powerwoord omdat gebruik ik om het positieve gevolg daarvan uit te leggen, namelijk: meer bereik!
  • Het is wetenschappelijk bewezen dat er meer interacties plaatsvinden wanneer je gebruik maakt van powerwoorden. Door gebruik te maken van de powerwoorden wetenschappelijk bewezen wil ik het vertrouwen winnen en je overtuigen om ze ook te gaan gebruiken

Of het tweede voorbeeld echt wetenschappelijk bewezen is durf ik niet te zeggen. Maar de kans op interacties zal met powerwoorden zeker groter zijn. Dat heb ik zelf meerdere keren zelf ervaren. Maar het blijft een kwestie van uitproberen om te kijken wat wel en niet werkt.

Om er achter te komen wat werkt kun je A/B testing toepassen door twee varianten uit te proberen. Dat doe ik zelf ook om achteraf te bekijken wat het beste werkt voor het hebben van een groot bereik op LinkedIn.

Laatste tip!

Maak ook op je website en zoals eerder aangegeven op andere social media gebruik van powerwoorden. Ook op deze kanalen is het hebben van interacties een belangrijke factor voor het hebben van een groot bereik. Voor meer interacties is het belangrijk om het meest geschikte moment om te posten te achterhalen. Dat moment kan voor elk bedrijf anders zijn.

Lukt het je niet direct om een groot bereik te hebben? Probeer het dan gewoon een volgende keer weer opnieuw. Mijn berichten bereiken ook echt niet altijd een groot aantal mensen. Je kunt niet altijd zes gooien 😉

Bedankt voor het lezen en graag tot de volgende keer!

Gratis E-book Social Selling

Het stappenplan voor salesprofessionals!

Blijf je vasthouden aan de traditionele manier van verkopen door middel van koud bellen en het versturen van niet persoonlijke e-mails? Dan zal de concurrent er in de toekomst steeds vaker met jouw ideale kandidaat of klant vandoor gaan.  Start vandaag nog met het toepassen van social selling als vast onderdeel van je salesaanpak. Op die manier zet je de concurrentie buitenspel!

Sinds 2018 heeft social selling mij onderstaande opgeleverd:

  • Naamsbekendheid
  • Een constante stroom van leads
  • Tevreden klanten en ambassadeurs
  • Hoge rankings in Google (SEO)
  • Meer verkopen

    Wil je aan de slag met het toepassen van social selling? In het gratis E-book leg ik in 7 heldere stappen aan je uit wat het is en hoe je social selling zelf kunt toepassen als onderdeel van je salesaanpak. Klik op onderstaande knop voor meer informatie over het Social Selling Stappenplan.

    Het verplicht achterlaten van je gegevens om het E-book te downloaden is niet nodig. Een e-mailadres van de klant moet je wat mij betreft verdienen, niet afdwingen 😉

    Cover E-book Social Selling Stappenplan

    Ook interessant…

    Share This