Selecteer een pagina

Account based marketing helpt je aan meer droomklanten

Afbeelding ter illustratie Social Selling Blog

Geschreven door Wesley Jacobs

In mijn rol als accountmanager bij ITIS ben ik gedreven in het toepassen van social selling. Naast mijn eigen website, deel ik ook artikelen over social selling en online marketing op Frankwatching.com, Nerox.nl en Onlinemarketing.nl.

mrt 19, 2024

Bijna elk bedrijf houdt zich bezig met online marketing. Het is belangrijk dat je blijft werken aan de online zichtbaarheid. Om zichtbaar te worden bij de doelgroep zetten veel bedrijven hun (online) marketingcampagnes breed uit. Vaak hebben de campagnes maar één doel, zoveel mogelijk leads genereren. Deze traditionele aanpak om nieuwe klanten aan te trekken werkt. Maar deze strategie is niet altijd voldoende om die ene droomklant te bereiken. Om droomklanten te bereiken zetten steeds meer bedrijven in op Account Based Marketing. Wil je weten wat het is en wat de voordelen zijn? Lees dan snel verder!

Eerste fase van het salesproces

Steeds vaker gaan B2B-kopers online op zoek naar informatie voordat ze een aankoop doen. In hun zoektocht naar antwoorden verwachten ze informatie op maat te vinden. Voordat ze contact opnemen om zaken te doen is een groot gedeelte van het salesproces al afgerond. Vaak zelfs zonder dat je daar als verkoper bij betrokken bent geweest. Om een droomklant te bereiken zal je het in deze eerste fase van het salesproces anders moeten doen dan de concurrent. Een manier om jezelf te onderscheiden van de concurrent is inzetten op Account Based Marketing.

Wat is Account Based Marketing?

Account Based Marketing (ABM) is het uitvoeren van doelgerichte marketingacties op vooraf geselecteerde bedrijven. In extreme gevallen ontwikkelen bedrijven zelfs een specifieke marketingcampagne op het binnenhalen van een individueel bedrijf. Het is een strategie waarmee bedrijven met gerichte marketingtechnieken proberen op de radar te komen bij de besluitvormer(s) binnen de bedrijven waarmee ze zaken willen doen. Met het delen van gepersonaliseerde en empatische content komt en blijft het bedrijf op de radar van de besluitvormer(s) tot het moment daar is om zaken te doen.

Samenwerking tussen marketing en sales

Om resultaat te behalen met Account Based Marketing is het belangrijk dat marketing en sales goed samenwerken. Alleen dan is het mogelijk om de vooraf geselecteerde bedrijven te voorzien van gepersonaliseerde content, geheel afgestemd op de informatiebehoefte van besluitvormer(s). Het is de manier om jezelf te onderscheiden van de concurrent. Maar wanneer het fout gaat kan dat het bedrijf veel geld kosten. Of in het ergste geval zelfs de relatie met je klant(en). En dat terwijl je de relatie juist wil gaan versterken door in te zetten op Account Based Marketing. Kortom, een goede samenwerking tussen marketing en sales is van groot belang!

Wat zijn de voordelen van Account Based Marketing?

Steeds meer bedrijven maken gebruik van AI (Artificial Intelligence) bij het maken van content. Dit gaat (vaak) ten koste van de persoonlijkheid en authenciteit. Gebruik deze technologie wat mij betreft dan ook alleen voor het optimaliseren van andere (sales)processen. Dan heb je vervolgens meer tijd om klanten persoonlijke aandacht te geven. Door vervolgens in te zetten op Account Based Marketing krijgt persoonlijke aandacht nog meer betekenis. Met gepersonaliseerde en empathische content vergroot je de kans op succes en zet je de concurrent (eerder) buitenspel.

Account based marketing leidt tot meer gekwalificeerde leads

De uitdaging voor veel bedrijven is dat het moeilijk is om kwalitatieve leads te genereren. Door in te zetten op Account Based Marketing wordt het wel mogelijk om beter gekwalificeerde leads te genereren. Omdat je een campagne richt op een specifiek bedrijf of segment is het achteraf makkelijk om te achterhalen wat een campagne heeft opgeleverd.

Blijf ook na het krijgen van de opdracht kennis delen. Na verloop van tijd zal je zien dat de klant zich steeds vaker gaan opstellen als ambassadeur richting andere klanten. Het gevolg daarvan? Meer leads en dus meer kans op het verkopen van een dienst of product.

Account Based Marketing Stappenplan

Om meer succes te behalen zal je het anders moeten doen dan de concurrent. Het maak niet uit welke strategie je volgt. Persoonlijk contact blijft de sleutel om meer nieuwe klanten aan te trekken. Het is belangrijk dat je in het begin niet te direct bent in jouw manier van communiceren. Het toepassen van Account Based Marketing als onderdeel van de social selling strategie kun je zien als daten in de kroeg. Het opbouwen van een relatie heeft tijd nodig. Dring jezelf om die reden dan ook niet gelijk op om een dienst of product te verkopen.

Afbeelding van iemand die een trap oploopt

Na het lezen van dit artikel enthousiast geraakt en wil je aan de slag met Account Based Marketing? Dan is mijn advies om te beginnen met het persoonlijk benaderen van maximaal 10 bedrijven binnen hetzelfde segment. Vervolgens kun je het Social Selling Stappenplan hanteren om besluitvormer(s) te overtuigen om klant te worden. Uit eigen ervaring weet ik dat het stappenplan werkt om meer droomklanten aan te trekken.

Meer tips?

Bedankt voor het lezen van dit artikel over Account Based Marketing. Wil je in de toekomst meer weten over het toepassen van social selling om je salesaanpak te versterken? Zorg dan dat je mij volgt op Instagram en/of LinkedIn. Dan ben je namelijk als eerste op de hoogte over een nieuw artikel op mijn website. Op die manier zetten we de concurrentie samen buitenspel!

Gratis E-book Social Selling

Het stappenplan voor salesprofessionals!

Blijf je vasthouden aan de traditionele manier van verkopen door middel van koud bellen en het versturen van niet persoonlijke e-mails? Dan zal de concurrent er in de toekomst steeds vaker met jouw ideale kandidaat of klant vandoor gaan.  Start vandaag nog met het toepassen van social selling als vast onderdeel van je salesaanpak. Op die manier zet je de concurrentie buitenspel!

Sinds 2018 heeft social selling mij onderstaande opgeleverd:

  • Naamsbekendheid
  • Een constante stroom van leads
  • Tevreden klanten en ambassadeurs
  • Hoge rankings in Google (SEO)
  • Meer verkopen

    Wil je aan de slag met het toepassen van social selling? In het gratis E-book leg ik in 7 heldere stappen aan je uit wat het is en hoe je social selling zelf kunt toepassen als onderdeel van je salesaanpak. Klik op onderstaande knop voor meer informatie over het Social Selling Stappenplan.

    Het verplicht achterlaten van je gegevens om het E-book te downloaden is niet nodig. Een e-mailadres van de klant moet je wat mij betreft verdienen, niet afdwingen 😉

    Cover E-book Social Selling Stappenplan

    Ook interessant…

    Share This