Selecteer een pagina

7 tips voor de perfecte post op LinkedIn

perfecte post op linkedIn

Geschreven door Wesley Jacobs

In mijn rol als accountmanager bij ITIS ben ik gedreven in het toepassen van social selling. Naast mijn eigen website, deel ik ook artikelen over social selling en online marketing op Frankwatching.com, Nerox.nl en Onlinemarketing.nl.

nov 28, 2023

In Nederland maken ruim 10 miljoen zakelijke professionals gebruik van LinkedIn. Het is dan ook een fantastisch platform om in contact te blijven met klanten en het eerste contact te leggen met nieuwe klanten. Om die reden zetten steeds meer B2B verkopers op dit platform in op het toepassen van social selling. Waar de ene post viral gaat met veel likes en comments, blijft het bereik van de andere post beperkt tot slechts een aantal likes. 

Vaak krijg ik de vraag om “even” mee te denken over het maken van de perfecte post op LinkedIn. Helaas kan ik je daar niet bij helpen. De perfecte post bestaat in mijn ogen namelijk niet. Uit eigen ervaring deel in dit artikel wel een aantal tips om je te helpen bij het optimaliseren van een post. Garanties kan ik je niet geven. Maar ik weet zeker dat jouw posts na het toepassen van onderstaande tips een groter bereik gaan hebben.

#1 De perfecte post en het tijdstip op LinkedIn bestaan niet!

In de eerste plaats wil ik je het advies geven om berichten zoveel als mogelijk te plaatsen vanuit jouw persoonlijke pagina op LinkedIn. Mensen doen namelijk zaken met mensen en weten graag meer over het gezicht van het bedrijf. Gebruik de zakelijke pagina voor andere doeleinden, bijvoorbeeld voor het delen van vacatures of andere berichten vanuit corporate.

Zoals eerder aangegeven in de introductie van dit artikel bestaat de perfecte post op LinkedIn wat mij betreft niet. Ook geloof ik niet in het perfecte tijdstip om te posten op LinkedIn. Natuurlijk zijn er momenten waarop de meeste gebruikers actief zijn op het platform. Maar mijn ervaring is dat het beste tijdstip om te posten verschillend is per doelgroep.

Uit onderzoek van Coosto blijkt dat de meeste gebruikers op LinkedIn actief zijn tussen 08.00 – 16.00 uur. Maar een schooljuf of meester zal je in verband met de lestijden niet bereiken in dit tijdswindow. Iemand met nachtdienst zal je in de ochtend niet bereiken, omdat de kans groot is dat deze persoon dan ligt te slapen.

#2 Toepassen van de think again strategie

Je bent aan het scrollen tot er ineens een bericht is dat jouw aandacht trekt om verder te lezen. Een belangrijk onderdeel in het algoritme van LinkedIn is de tijd die iemand neemt om jouw bericht te lezen. Is er naast tijd ook sprake van een hoge interactie in de vorm van likes en commentaren? Dan zal jouw post automatisch meer getoond worden waarmee het bereik toeneemt.

Om de aandacht te trekken met een post adviseer ik je om de think again strategie toe te passen. Kies een pakkende titel en schrijf een tekst waar de lezer even over moet nadenken. Durf stelling in te nemen om de kans op een reactie vanuit de lezers te vergroten. Vergeet ook niet om een pakkende afbeeldingen bij te voegen. Vergeet tot slot niet om de titel van je post extra uit te lichten. Maak gebruik van zogenaamde powerwoorden om de lezer over te halen om door te klikken.

Met een tool als Lingojam kun je de titel dikgedrukt weergeven om extra op te vallen op de tijdlijn van jouw netwerk. Deze tool kun je overigens ook gebruiken voor andere social media, bijvoorbeeld Instagram en Facebook. Ook daar wil je natuurlijk op vallen om de doelgroep te bereiken.

#3 Een bericht bewerken na het posten

Het kan weleens gebeuren dat je een typfout hebt gemaakt en daar pas achter komt nadat je het bericht hebt gepubliceerd. De kans is groot dat je dit altijd direct maar even aanpast. Die neiging heb ik zelf namelijk ook. Maar mijn advies is om dat niet te doen. Wanneer je dat direct doet heeft dat namelijk een negatieve invloed op het bereik. Mijn advies is dan ook om voor het plaatsen een bericht goed te controleren. Zelf ben ik daar niet zo goed in en daarom vraag altijd aan een collega om voor verzending even mee te lezen.

Heeft een bericht niet het gewenste bereik behaald? Maak dan een nieuw bericht en plaats het oude bericht niet opnieuw. Dit ziet het algoritme van LinkedIn als spammen. Het bericht had om bepaalde redenen eerder geen bereik en dat zal volgens het algoritme nu weer het geval zijn. Ook zal het bereik van nieuwe berichten in de periode daarna minder groot zal zijn.

#4 De perfecte post op LinkedIn blijft beperkt tot het platform zelf

Om een groot bereik te genereren blijf je met jouw bericht bij voorkeur op het platform zelf. Deze berichten krijgen steevast een groter bereik dan berichten met daarin een externe link naar een artikel op de website van het bedrijf. Logisch ook, LinkedIn heeft natuurlijk het liefste dat gebruikers op het platform zelf blijven. Blijf om die reden zoveel als mogelijk op het LinkedIn platform.

Plaats om die reden bij voorkeur de inleidende tekst, aangevuld met een pakkende afbeelding. In het commentaar zou je vervolgens de link naar het artikel op jouw website kunnen opnemen. Om heel eerlijk te zijn kies ik zelf ook vaak voor het gemak om direct de link neer te knallen. Toch maar eens over gaan nadenken in de toekomst 😋.

Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat je geen link meer in een bericht moet zetten. Het algoritme kijkt namelijk ook naar het aantal likes en reacties op een post. Wanneer de interactie op een post van jou hoog is kan deze toch, ondanks de aanwezigheid van een externe link, een groot aantal mensen bereiken op LinkedIn.

#5 Taggen van betrokken personen en het inzetten van zogenaamde like groepjes

Om het bereik van een bericht te vergroten kun je betrokken personen taggen. Naast jouw eigen netwerk bereik je hiermee ook het netwerk van een betrokken persoon. Wat je vooral niet moet doen is het opzetten van groepjes om likes te genereren. Wanneer steeds dezelfde personen een bericht van jou liken zal het algoritme van LinkedIn dat snel genoeg opmerken. In dat geval zal het algoritme jouw bericht minder waarderen en dat resulteert vervolgens in een lager bereik. Is jouw bericht uniek, interessant en relevant voor de doelgroep? Dan zal je vanzelf op een natuurlijke manier likes en reacties krijgen op berichten vanuit je netwerk.

Blijven likes, reacties en views uit? Kijk dan eens kritisch naar het geplaatste bericht en overweeg een andere strategie. Het blijft een kwestie van uitproberen. Ook mijn berichten op LinkedIn zijn zeker niet altijd perfect. Het bereik is de ene keer groter dan de andere keer. Mijn advies? Blijven posten. Wanneer je nooit iets plaatst op LinkedIn zal je ook nooit succesvol zijn!

#6 Maak gebruik van relevante hashtags

Regelmatig zie ik dat berichten op LinkedIn volgepropt zijn met hashtags, in de hoop dat ze het bereik vergroten. Mijn advies is om dat niet te doen. Dit zal opgemerkt door het algortime van LinkedIn en gezien worden als spammen. Het effect daarvan is dat veel hashtags zorgen voor een lager bereik en dat is het tegenovergestelde van wat je wilde bereiken met het toevoegen van hashtags.

De perfecte post op LinkedIn bevat maximaal 3-5 relevante hashtags. Heb je onderzoek gedaan naar de meest relevante hashtags? Plaats deze dan niet in de tekst, maar onderaan in het bericht. Dat maakt het voor de lezer prettiger om te lezen. Zelf maak ik op LinkedIn gebruik van maar één eigen hashtag #socialsellingtipsnl onder elk bericht, zodat mijn content makkelijker vindbaar is.

#7 Oneven getallen

Uit wetenschappelijk onderzoek van Hines (1990) blijkt dat onze hersenen meer moeite hebben met het verwerken van oneven getallen. Hij toonde aan de deelnemers steeds 2 cijfers op het scherm. Zij mochten vervolgens alleen op de knop drukken wanneer beide getallen even of oneven waren. Wat bleek? Het duurde ruim 20% langer om op de knop te drukken bij het zien van oneven aantallen. Door gebruik te maken van oneven aantallen zet je de lezer daarmee letterlijk even aan het denken. Daarnaast komt het ook betrouwbaarder over, omdat het niet om een even aantal gaat denkt ons brein automatisch dat het klopt en de schrijver hier goed over heeft nagedacht.

In dit artikel heb ik tot slot bewust gekozen om het getal 7 op te nemen in de titel. Waarom? Bij het kiezen van een oneven getal kiest men vaak voor dit getal. Waarom? Bij het kiezen voor een oneven getal onder de 10 kiezen de meeste mensen voor het getal nummer 7. Het is niet voor niets dat men het bij dit getal heeft over lucky #7. Test het maar eens door mensen in je omgeving te vragen om te kiezen voor een oneven getal onder de 10. En…. klopt het?

#Bonustip

Wil je meer opvallen op LinkedIn? Of meer weten over social selling in het algemeen? Zorg dan dat je me volgt op social media. Dan ben je namelijk altijd als eerste op de hoogte, wanneer ik een nieuw artikel met daarin #socialsellingtipsnl deel op deze website. Neem bij vragen over het toepassen van social selling gerust contact met mij op via LinkedIn. 

Bedankt weer voor het lezen en veel succes met het maken van de perfecte post op LinkedIn!

 

Gratis E-book Social Selling

Het stappenplan voor salesprofessionals!

Blijf je vasthouden aan de traditionele manier van verkopen door middel van koud bellen en het versturen van niet persoonlijke e-mails? Dan zal de concurrent er in de toekomst steeds vaker met jouw ideale kandidaat of klant vandoor gaan.  Start vandaag nog met het toepassen van social selling als vast onderdeel van je salesaanpak. Op die manier zet je de concurrentie buitenspel!

Sinds 2018 heeft social selling mij onderstaande opgeleverd:

  • Naamsbekendheid
  • Een constante stroom van leads
  • Tevreden klanten en ambassadeurs
  • Hoge rankings in Google (SEO)
  • Meer verkopen

    Wil je aan de slag met het toepassen van social selling? In het gratis E-book leg ik in 7 heldere stappen aan je uit wat het is en hoe je social selling zelf kunt toepassen als onderdeel van je salesaanpak. Klik op onderstaande knop voor meer informatie over het Social Selling Stappenplan.

    Het verplicht achterlaten van je gegevens om het E-book te downloaden is niet nodig. Een e-mailadres van de klant moet je wat mij betreft verdienen, niet afdwingen 😉

    Cover E-book Social Selling Stappenplan

    Ook interessant…

    Share This