Selecteer een pagina

Gebruik de boolean search om je netwerk uit te breiden op LinkedIn

boolean search op linkedin

Geschreven door Wesley Jacobs

In mijn rol als accountmanager bij ITIS ben ik gedreven in het toepassen van social selling. Naast mijn eigen website, deel ik ook artikelen over social selling en online marketing op Frankwatching.com, Nerox.nl en Onlinemarketing.nl.

jan 2, 2024

In Nederland maken meer dan 11 miljoen mensen gebruik van LinkedIn. Het is voor mij als B2B verkoper de plek om in contact te blijven met klanten door waardevolle content te delen. Ook maak ik gebruik van LinkedIn om het eerste contact te leggen met nieuwe klanten. In mijn zoektocht naar specifieke profielen van beslissers en beïnvloeders maak ik gebruik van booleaanse operatoren. Ook wel bekend als de boolean search. Het helpt mij om snel en effectief een overzicht te krijgen van bepaalde profielen om het eerste contact te leggen op LinkedIn. Meer weten over de boolean search en hoe je deze zelf kunt gebruiken op LinkedIn? Dat en meer lees je in dit artikel!

Wat is een boolean search eigenlijk?

De functie boolean search is vernoemd naar de Engelse wiskundige, George Boole. Hij was actief in de 19e eeuw en wordt gezien als één van de grondleggers van de moderne computerwetenschap. Bij het ontwerpen van computerschakelingen maken programmeurs gebruik van zogenaamde booleaanse algebra’s. Het klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar dat is het niet. Zelfs ik snap het! Om heel gericht te zoeken naar specifieke profielen op LinkedIn kun je gebruik maken van een boolean search.

Om een boolean search uit te voeren maak je gebruik van de koppelwoorden (AND, OR, NOT). Deze koppelwoorden kun je verder aanvullen met “dubbele aanhalingstekens” en (haakjes) om bepaalde resultaten uit te sluiten of toe te voegen aan een zoekopdracht. Met AND maak je een zoekopdracht kleiner, gebruik OR om de zoekopdracht groter te maken en sluit zoektermen uit met NOT.

Ook is het goed om te weten dat je altijd de koppelwoorden in hoofdletters moet gebruiken, in de Engelse taal. De Nederlandse koppelwoorden (EN, OF, NIET) werken namelijk niet. Met de “dubbele aanhalingstekens” zoek je naar een zoekterm welke exact op die manier in het profiel voorkomt. Maak gebruik van (haakjes) om meerdere zoektermen te combineren in een boolean search.

Waar kun je de boolean search voor gebruiken bij social selling?

Zelf maak ik gebruik van de boolean search om nieuwe leads en klanten te vinden. Na het vinden van interessante profielen begin ik met volgen en/of het maken van connecties. Ook gebruik ik deze manier van zoeken om inzicht te krijgen in mijn concurrenten. Met mijn concurrenten maak ik over het algemeen geen connectie. In dit geval kies ik ervoor om mijn concurrenten te volgen. Het biedt mij vaak waardevolle informatie over de strategieën, producten en diensten van mijn concurrenten.

Recruiters van bedrijven kunnen de boolean search op LinkedIn gebruiken om gericht te zoeken naar kandidaten voor openstaande vacatures. Door gebruik te maken van de boolean search kunnen recruiters veel tijd besparen in de zoektocht naar kandidaten. Met de beschikbare tijd die over is kun je vervolgens oprechte interesse tonen in de kandidaat. Vaak schieten zij met hagel in hun zoektocht naar kandidaten en zijn daarin allesbehalve persoonlijk. En dat kan wat mij betreft echt niet meer in deze tijd!

Boolean search op LinkedIn gebruiken doe je zo!

Nu je weet wat een boolean search is wil je natuurlijk ook weten hoe je deze kunt gebruiken op LinkedIn om zoekopdrachten te verfijnen. Om je daarbij te helpen geef ik je hieronder een aantal praktische voorbeelden over hoe je de boolean search kunt gebruiken.

Ben je op zoek naar salesmanagers met exact deze zoekterm in hun profiel? Gebruik dan de boolean search: “sales manager” of “salesmanager”. Wanneer je de aanhalingstekens weglaat wordt het zoekresultaat groter en vind je ook profielen waarin sales en manager zijn opgenomen.

Wil je de zoekopdracht uitbreiden met resultaten van salesmanagers en accountmanagers, omdat beide functies vaak gebruikt worden? Gebruik dan de boolean search: “salesmanager” OR “accountmanagerop LinkedIn. Maak hierbij geen gebruik van AND als koppelwoord. Wanneer je dat doet toont LinkedIn namelijk alleen profielen waarin beide zoektermen zijn opgenomen.

Op zoek naar een sales manager of account manager in Rotterdam en Utrecht? Dan gebruik je de boolean search: salesmanager OR accountmanager AND (Rotterdam OR Utrecht). Ben je op zoek naar iemand voor een salesfunctie, maar geen manager? Dan gebruik je “sales NOT manager” voor het beste resultaat.

Bonustips

Naast LinkedIn kan je de boolean search methode ook gebruik in de zoekmachine van Google. Ook daar vind je vaak de meest bruikbare profielen om je netwerk uit te breiden. Hiermee vind ik profielen om van daaruit het eerste contact te leggen op LinkedIn met prospects. Tot slot nog een laatste tip om het artikel af te sluiten. Probeer naast de gebruikelijke synoniemen ook eens een gerelateerde zoekterm om de zoekopdracht verder te verfijnen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het opnemen van een afgeronde opleiding op MBO/HBO niveau.

Meer weten over social selling? Dan wil ik je graag uitnodigen om mij te volgen op LinkedIn en/of Instagram. De iconen om te volgen vind je onderaan deze pagina. Bedankt voor het lezen en graag tot de volgende keer!

Gratis E-book Social Selling

Het stappenplan voor salesprofessionals!

Blijf je vasthouden aan de traditionele manier van verkopen door middel van koud bellen en het versturen van niet persoonlijke e-mails? Dan zal de concurrent er in de toekomst steeds vaker met jouw ideale kandidaat of klant vandoor gaan.  Start vandaag nog met het toepassen van social selling als vast onderdeel van je salesaanpak. Op die manier zet je de concurrentie buitenspel!

Sinds 2018 heeft social selling mij onderstaande opgeleverd:

  • Naamsbekendheid
  • Een constante stroom van leads
  • Tevreden klanten en ambassadeurs
  • Hoge rankings in Google (SEO)
  • Meer verkopen

    Wil je aan de slag met het toepassen van social selling? In het gratis E-book leg ik in 7 heldere stappen aan je uit wat het is en hoe je social selling zelf kunt toepassen als onderdeel van je salesaanpak. Klik op onderstaande knop voor meer informatie over het Social Selling Stappenplan.

    Het verplicht achterlaten van je gegevens om het E-book te downloaden is niet nodig. Een e-mailadres van de klant moet je wat mij betreft verdienen, niet afdwingen 😉

    Cover E-book Social Selling Stappenplan

    Ook interessant…

    Share This