Selecteer een pagina

Een trage website kost klanten. Zo kan je het zelf oplossen!

trage website oplossen

Geschreven door Wesley Jacobs

In mijn rol als accountmanager bij ITIS ben ik gedreven in het toepassen van social selling. Naast mijn eigen website, deel ik ook artikelen over social selling en online marketing op Frankwatching.com, Nerox.nl en Onlinemarketing.nl.

dec 4, 2023

Het is vandaag de internationale dag van de cheeta. Met gemak haalt een cheeta in slechts 3 seconden een snelheid van 80 km per uur. Met een gemiddelde topsnelheid van 100 km per uur is de cheeta het snelste landzoogdier ter wereld. Over snelheid gesproken…. Hoe staat het ervoor met de laadtijd van jouw website? Is de laadtijd zo snel als een cheeta of zo traag als een schildpad? 

Bij social selling is het belangrijk dat je in de eerste fase van het koopproces zichtbaar bent. Een manier om zichtbaar te worden bij de doelgroep is het schrijven van artikelen op je website. Om bezoekers aan te trekken en niet direct weer weg te jagen is een snelle laadtijd van groot belang. Heb je een trage website? Dan is de kans groot dat bezoekers wegklikken en ergens anders op zoek gaan naar informatie. Deze bezoekers zal je in de toekomst ook niet meer bereiken. Een trage website zal leiden tot minder leads en daarmee minder klanten!

Het belang van een snelle website

De manier waarop we verkopen is anders geworden. In de eerste fase van het koopproces gaat men eerst zelf op zoek naar informatie. Vaak nog voordat het eerste salesgesprek heeft plaatsgevonden. Met het publiceren van artikelen op je website als onderdeel van jouw social selling aanpak is de gebruikerservaring heel belangrijk. Bij mezelf is een trage website directe aanleiding om weg te klikken en online verder te zoeken naar antwoorden. Klinkt dat ook herkenbaar voor jou? 

Naast een negatieve gebruikerservaring van bezoekers kan Google een trage website ook niet waarderen. Google verzamelt namelijk gegevens over de manier waarop gebruikers zich gedragen wanneer ze zich op je website bevinden. De snelheid van je website is een belangrijke pijler op het gebied van SEO om hoger in de zoekresultaten van Google te komen. Een hoge ranking in Google heb je nodig om op de radar te komen van prospects, welke je vervolgens om kan zetten in klanten in het vervolgtraject.

Mogelijke oorzaken

Een trage laadtijd van je website kan verschillende oorzaken hebben. Je hebt een afbeelding toegevoegd om de tekst aantrekkelijker te maken, zodat bezoekers het gaan lezen. Helemaal super natuurlijk, maar is de gebruikte afbeelding niet te groot? Wanneer de afbeeldingen te groot zijn zal de laadtijd van je website trager worden. Het is dan ook aan te raden om dit te controleren en waar nodig de afbeeldingen te verkleinen.

Maak je gebruik van plug-ins op je website, om bijvoorbeeld een pop-up melding te laten verschijnen om een gratis E-book over social selling te downloaden? Controleer dan of deze niet leidt tot vertragingen. Over dat E-book gesproken, hier ben ik op dit moment mee bezig en deze zal binnenkort beschikbaar komen 🥳 Oke, weer even terug naar het onderdeel over plug-ins.

Elke plug-in installeert een (mini) script op je website en dat zorgt voor kleine vertragingen bij het inladen. Kijk om die reden eens kritisch naar het aantal gebruikte plug-ins. Zijn ze allemaal up-to-date? Kan je een plug-in vervangen voor een betere versie, welke leidt tot minder vertragingen op je website? Heb je ze echt nodig? En wanneer dat niet het geval is verwijder deze dan. De snelheid en daarmee ook het aantal bezoekers zal hierna gaan toenemen. En dat wil je bij social selling, want dat vergroot de kans op bezoekers en daarmee verkopen!

Een trage website zelf oplossen doe je zo!

Voordat je de trage laadtijd van je website kan gaan oplossen is het belangrijk om te weten waar je verbeteringen moet aanbrengen. Om dit inzichtelijk te maken kan je net als ik gebruik maken van GTmetrix. Op deze website kan je een analyse maken van de URL’s op je website. Deze gratis tool geeft vervolgens per onderdeel aan waar het probleem voor die specifieke pagina zit. Op de website van Nerox kun je in dit artikel lezen hoe je problemen zelf kunt oplossen. Ook mij is het met behulp van deze tool gelukt om mijn website sneller te maken en de gebruikerservaring voor jou te verbeteren. Ervaar jij dat anders? Laat het mij dan even weten!

Hulp nodig?

Na het lezen van dit artikel een vraag of hulp nodig bij het oplossen van problemen om je website sneller te maken? Dan kan je contact opnemen met Hans Zoeteman of Jens Verver. Beide partners zijn ervaren specialisten op het gebied van SEO en ik weet zeker dat zij jou kunnen helpen om je website sneller te maken.

Bedankt weer voor het lezen, succes met het sneller maken van je website en graag tot de volgende keer!

Gratis E-book Social Selling

Het stappenplan voor salesprofessionals!

Blijf je vasthouden aan de traditionele manier van verkopen door middel van koud bellen en het versturen van niet persoonlijke e-mails? Dan zal de concurrent er in de toekomst steeds vaker met jouw ideale kandidaat of klant vandoor gaan.  Start vandaag nog met het toepassen van social selling als vast onderdeel van je salesaanpak. Op die manier zet je de concurrentie buitenspel!

Sinds 2018 heeft social selling mij onderstaande opgeleverd:

  • Naamsbekendheid
  • Een constante stroom van leads
  • Tevreden klanten en ambassadeurs
  • Hoge rankings in Google (SEO)
  • Meer verkopen

    Wil je aan de slag met het toepassen van social selling? In het gratis E-book leg ik in 7 heldere stappen aan je uit wat het is en hoe je social selling zelf kunt toepassen als onderdeel van je salesaanpak. Klik op onderstaande knop voor meer informatie over het Social Selling Stappenplan.

    Het verplicht achterlaten van je gegevens om het E-book te downloaden is niet nodig. Een e-mailadres van de klant moet je wat mij betreft verdienen, niet afdwingen 😉

    Cover E-book Social Selling Stappenplan

    Ook interessant…

    Share This