Selecteer een pagina

Meer leads verzamelen met social selling doe je zo!

Afbeelding meer leads verzamelen

Geschreven door Wesley Jacobs

In mijn rol als accountmanager bij ITIS ben ik gedreven in het toepassen van social selling. Naast mijn eigen website, deel ik ook artikelen over social selling en online marketing op Frankwatching.com, Nerox.nl en Onlinemarketing.nl.

nov 10, 2023

Om te kunnen verkopen heb je leads nodig. Dat hoef ik aan jou als salesprofessional natuurlijk niet uit te leggen. Koude acquisitie is een manier om in contact te komen met nieuwe klanten. Maar deze manier om nieuwe klanten te benaderen kost veel tijd en levert vaak maar weinig op. Vaak stopt het al bij de receptioniste die weigert om je door te verbinden. Lukt dat wel? Dan is de kans heel klein dat iemand direct interesse heeft in jouw dienst of product. Om die redenen nam ik een aantal jaren geleden het besluit om op een andere manier leads te verzamelen. In dit artikel een aantal manieren om in contact te komen met prospects zonder te verkopen. Meer weten over mijn aanpak? Lees dan snel verder!

SEO teksten (laten) schrijven om meer leads te genereren

Voortdurend leads verzamelen op de lange termijn? Begin dan vandaag nog met het (laten) schrijven van een informatief artikel op jouw website. Natuurlijk zorg je er ook voor dat het artikel SEO proof is. Op die manier zorg je voor een hogere ranking van jouw website in Google. Vergeet het artikel vervolgens niet te delen via social media om het onder de aandacht te brengen van de doelgroep. Kennis delen staat namelijk centraal bij het toepassen van social selling.

Na het schrijven en plaatsen van een artikel is het belangrijk dat je na verloop van tijd weer een artikel schrijft. Hiermee geef je een prospect reden om jouw website weer opnieuw te bezoeken. Op termijn zal dit leiden tot meer naamsbekendheid en een hogere ranking in de organische zoekresultaten (SEO) van Google. Het grote voordeel daarvan is dat je ook steeds vaker op de radar komt van andere prospects. Het gevolg daarvan? Elke maand gratis nieuwe bezoekers, warme leads en dus meer verkopen!

Het schrijven van relevante artikelen levert mij nu elke maand 2-3 aanvragen van prospects op via de website. Dit zijn voor mij de warme leads. Omdat prospects door één of meerdere artikelen al bekend zijn met mij als persoon en het bedrijf, verloopt het eerste gesprek een stuk warmer. Het resultaat daarvan is dat het verkopen een stuk gemakkelijker gaat dan wanneer je middels koude acquisitie het eerste contact legt. Ook is dit een goede manier om in contact te blijven met bestaande klanten. Of bijvoorbeeld prospects welke (nog) geen zaken willen doen.

Plaats een opiniepeiling op LinkedIn

Voordat je actief gaat posten op LinkedIn zal je eerst in moeten zetten op het maken van connecties. Daarbij is het niet nodig om zoveel mogelijk connecties te verzamelen. Het is wat mij betreft beter om in te zetten op het maken van relevante connecties. Natuurlijk hoef je een verzoek om te connecten vanuit familie of vrienden niet te weigeren. Maar zij hebben minder belangstelling voor een informatief artikel dan de doelgroep waar jij je op richt. Liever niet direct connecten? Dan kun je iemand ook volgen op LinkedIn door op de persoonlijke pagina op de belknop te drukken.

Heb je al een relevant netwerk? Probeer dan eens een opiniepeiling op LinkedIn. Persoonlijk gebruik ik deze mogelijkheid om mijn kennis over te brengen op de doelgroep door mijn netwerk te vragen het juiste antwoord te geven. Na afloop van de peiling stuur ik een persoonlijk bericht met daarin een toelichting op het gegeven antwoord. Het is een leuke manier om met bestaande klanten te spreken. En vaak levert het ook stemmen op van mensen buiten mijn netwerk. Die laatste groep zijn dan weer leads die je kunt benaderen om meer informatie te delen.

Organiseer een gratis webinar

Bijna elk kwartaal organiseer ik een relevant webinar voor klanten en prospects. Een leuke manier om het contact met bestaande klanten in stand te houden. Maar ook een manier om prospects op een laagdrempelige manier kennis te laten met jou En het bedrijf. Eerder schreef ik in dit artikel over de kracht hiervan en hoe je een succesvol webinar zelf kunt organiseren.

Meestal begin ik acht weken van tevoren met het promoten. Om deelnemers te verzamelen plaats ik berichten met korte previews over de inhoud van het webinar op social media. Daarnaast verstuur ik persoonlijke uitnodigingen naar connecties op LinkedIn. Ook pak ik graag de telefoon om prospects, waarbij nog een offerte openstaat, uit te nodigen. Tot slot vind ik het ook leuk om prospects uit te nodigen middels koud bellen. Het enige doel is dan iemand uitnodigen om deel te nemen aan het webinar. Vaak is dit ook een leuke manier om het gesprek te openen zonder direct te verkopen. Die salespitch over diensten en producten komt later wel!

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel inspiratie hebt gekregen om aan de slag te gaan. Na het lezen van dit artikel een vraag over social selling? Stuur mij dan een bericht op Instagram of LinkedIn. Was dit artikel waardevol voor jou om meer leads te genereren? Vergeet het artikel dan niet te delen met andere geïnteresseerden in jouw netwerk. Samen kunnen we dan zoveel mogelijk mensen helpen aan een winnende social selling strategie om meer warme leads te genereren.

Gratis E-book Social Selling

Het stappenplan voor salesprofessionals!

Blijf je vasthouden aan de traditionele manier van verkopen door middel van koud bellen en het versturen van niet persoonlijke e-mails? Dan zal de concurrent er in de toekomst steeds vaker met jouw ideale kandidaat of klant vandoor gaan.  Start vandaag nog met het toepassen van social selling als vast onderdeel van je salesaanpak. Op die manier zet je de concurrentie buitenspel!

Sinds 2018 heeft social selling mij onderstaande opgeleverd:

  • Naamsbekendheid
  • Een constante stroom van leads
  • Tevreden klanten en ambassadeurs
  • Hoge rankings in Google (SEO)
  • Meer verkopen

    Wil je aan de slag met het toepassen van social selling? In het gratis E-book leg ik in 7 heldere stappen aan je uit wat het is en hoe je social selling zelf kunt toepassen als onderdeel van je salesaanpak. Klik op onderstaande knop voor meer informatie over het Social Selling Stappenplan.

    Het verplicht achterlaten van je gegevens om het E-book te downloaden is niet nodig. Een e-mailadres van de klant moet je wat mij betreft verdienen, niet afdwingen 😉

    Cover E-book Social Selling Stappenplan

    Ook interessant…

    Share This